søndag 4. august 2013

Rørende, trist, morsom, tankevekkende bok! MÅ leses!

Jeg har lest "Et helt, halvt år" av Jojo Moyes, eller "Me before you" som er den engelske tittelen. 

Dette er rett og slett en nydelig bok. 

I boka møter vi Louisa Clark som lever et trygt og lite liv i en doven, liten engelsk by. Hun har akkurat fått sparken fra jobben sin på en cafè. I en alder av 26 bor hun fortsatt hjemme med sin søte og litt snåle familie, bestående av en mer vellykket lillesøster. En lillesøster som liksom er den skarpe i familien, for hun har jo studert, selv om studiet ble avbrutt av at hun ble alenemor til en gutt og hun derfor flyttet hjem. I tillegg til foreldrene bor også bestefar sammen med dem, ettersom han har hatt slag. 

Så får Lou et jobbtilbud om å ta vare på Will Traynor, en ung mann som har fått livet sitt forandret fra eventyr og arbeid, til et liv i rullestol på grunn av en ulykke. 

Livet blir annerledes for Lou etter at hun begynner i den nye jobben. 

Forlaget sier følgende: "Et helt halvt år er både en historie om kjærlighet og sterke relasjoner, men fremfor alt er det en historie om tapperhet og innsats for å endre et liv som har havnet ut av kurs."

Jeg lo høyt og gråt enda høyere når jeg leste denne boka. Det er en lettlest og vakker bok som kommer til å være med meg lenge. 

Les den!

-Gøril-

5 kommentarer:

  1. Nydelig omtale! Jeg adlyder ordre og skal absolutt lese den :)

    SvarSlett
  2. Dette var en bok som satt i meg flere uker etter at jeg hadde lest den, har skrevet omtale også men ikke publisert ennå. En vakker bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en vakker bok! Nesten vanskelig å skrive omtalen.

      Slett
    2. Ja det var faktisk det. Lånte boken vekk til en venninne på lørdag og i går fikk jeg melding om at hun hadde lest den ferdig, en bok som det er vanskelig å legge fra seg. Det er ikke til å unngå å tenke over hva en selv hadde gjort i en slik situasjon...
      Ha en fin uke!

      Slett